Nolan Bushnell - je právem uznávaný jako otec počítačové zábavy. Zakladatel firmy Atari, pan Nolan Bushnell, se narodil 5. února 1943 v Clearfieldu (město v USA ve státě Utah, poblíž solného jezera Great Salt Lake), v mormonské rodině. Jeho otec byl dodavatel stavebního materiálu a matka ženou v domácnosti.
Bushnell měl dětství typické pro nadějné vynálezce: zajímala ho elektronika, stroje, měl zálibu v kutilství, projevoval svůj technický talent opravováním mechanických a elektrických zařízení - jako třeba praček nebo radiopřijímačů. Hodně četl a byl posedlý literaturou Science Fiction. Miloval hry, hádanky a výzvy. Byl to činorodý hoch, se širokým polem zájmů. Později například s oblibou vyprávěl, že jednou, když mu bylo 11 let, tak při jednom z kutilských pokusů, kdy se pokoušel postavit raketový motor na kapalné palivo na kolečkové brusli, málem podpálil rodinou garáž...
Když mu bylo patnáct let, projevil poprvé i svůj obchodní talent. Zemřel mu totiž otec a mladý Nolan se již tehdy dokázal postarat o otcovy rozpracované obchodní kontrakty.
V šestnácti letech odešel z rodného Clearfieldu studovat do blízkého Salt Lake City, a to obor elektro-inženýrství, ekonomiku, obchod a filozofii. Nejprve docházel na Utah State College, od roku 1963 pak na University of Utah. Kromě učení se věnoval školním sportům a také intelektuálním hrám - třeba turnajům v šachu a starobylé japonské hře "GO". Mimo školu bokem pracoval pro místní zábavný park a pomáhal v několika obchodech, byl také členem mormonského bratrství. Na univerzitě měli tehdejší výkřik techniky, sálový počítač DEC PDP-1 (Programmed Data Processor-1), hranaté monstrum za 8 miliónů USD. Kromě jiného si tam Bushnell mohl poprvé vyzkoušet, co je to vlastně počítačová hra. Hra se jmenovala Space War. Byla to jednoduchá "kosmická střílečka" z roku 1962 a jejím autorem byl profesor Steve Russel z Massachusettského institutu technologie. V jednom z pozdějších rozhovorů Bushnell přiznal, že od chvíle, kdy na univerzitním počítači hrál tuto hru, nedokázal již myslet na nic jiného, než na obrovský byznys, který za ní cítil. Byl fascinován možnostmi, jež dle jeho názoru otevíraly kombinace počítačů, obrazů a zábavy. Hry a zábava byly pro Bushnella vždy důležité - v konečném důsledku to pak ovlivnilo celý jeho další život, potažmo život mnoha a mnoha dalších lidí.
V roce 1967, ve věku 24 let, se student Nolan oženil (jeho žena se jmenovala Paula, později se s ní rozvedl) a o rok později promoval s diplomem z elektro-inženýrství. Po neúspěšné žádosti o zaměstnání u firmy Walt Disney, kde Nolan toužil vždy pracovat (nezapomínejme, miloval zábavu), se v roce 1979 odstěhoval z Utahu do Kalifornie, do města Sunnyvale v kraji Santa Clara, v tehdy již známém Silicon Valley (Křemíkovém údolí), kde nastoupil jako výzkumný inženýr u elektrotechnické firmy Ampex Corporation (vyráběla např. nahrávací a TV zařízení, mj. byla vynálezcem videokazety). Jeho plat sedmadvacetiletého, ambiciózního, vzdělaného mladého muže, byl ještě v roce 1970 decentních 12 tisíc USD za rok - čili 250 týdně. Bushnell měl již tou dobou první dítě, dceru Brittu. Chtěl být ale také bohatý, velmi bohatý...
V Ampexu mluví se spoluzaměstnancem Tedem Dabneyem o svých názorech na počítačové hry a také o tom, jak přepracovat Russelovu hru Space War z velkého počítače do podoby herního videoautomatu na mince - hodili byste do automatu minci, a mohli byste nějakou dobu hrát. Tak, jak to bylo běžné u mechanických pinballových stolů. Výhodou specializovaného herního automatu by samozřejmě byla jeho cena - drahého a velkého počítače by už nebylo třeba. Dabney byl touto myšlenkou velmi nadšený, žádný takový "videoautomat" dosud nikdo nevymyslel a také jemu se to zdálo jako výborný nápad. Oba se vzápětí pustili do práce - a to v malé dílně u Nolana doma - v pokojíčku jeho druhé dcery. Projekt utěšeně vyrůstal a pěkně brzy se tak Nolanova dcera musela stěhovat do vedlejšího pokoje...
Brzy se však objevil problém. Bushnell a Dabney totiž neměli na vývoj dost peněz a nutně potřebovali investora. Zkusili tedy zaměstnavatele, Ampex. Tam však zájem neměli a proto se oba v březnu 1971 rozhodli Ampex opustit. Svůj první videoautomat - akční bojovou hru s názvem Computer Space - dokončili během léta 1971 ve společnosti Nutting Associates v nedalekém Mountain Wiew (firma byla již známa televizní hrou Computer Quiz Game z roku 1968). Bushnell u Nuttingů dokonce zastával funkci hlavního inženýra. Psala se druhá polovina roku 1971 a první komerční videoautomat na mince byl na světě. Bushnell očekával, že díky hře rychle zbohatne, ale Nutting Associates vyrobila a následně prodala pouhých 1500 kusů. Hra Computer Space (jinak "vesmírná šarvátka mezi kosmickou lodí a létajícími talíři") byla příliš komplikovaná na ovládání a také příliš složitá pro hromadnou výrobu. Provedení však bylo dobré, takže určila směr vzhledu budoucích videoautomatů - byla vestavěná do samostatné skříně (tzv. kabinetu) zhruba velikosti postavy člověka, a hrálo se vstoje.
V jednom z pozdějších rozhovorů Bushnell vysvětloval, v čem viděl hlavní problém své první hry:
"Abyste mohli hrát, museli jste si přečíst návod - ale lidé ho nechtěli číst. Abych byl úspěšný, musel jsem přijít s jinou hrou - s takovou, aby lidé hned věděli jak ji hrát. Něco tak jednoduchého, že by to mohl hrát i opilec v nějakém baru..."
První hra se tedy neujala, ale čas Bushnella se blížil - s nástupem firmy Atari a videohrou Pong. Společnost Atari Inc. založil Nolan Bushnell spolu s Tedem Dabneyem dne 27. června 1972.
Díky svému talentu pro obchod a touze po novém a nepoznaném založil Bushnell během dalších let kolem dvaceti různých společností. Za všechny jmenujme: Chuck E. Cheese's Pizza Time Theater, Catalyst Technologies, Sente Technologies, Etak, Androbot, Axlon, Irata (všimněte si - obráceně napsané jméno Atari) či ByVideo. Pracoval a obchodoval v mnoha různých oborech - prodával třeba malé roboty, mluvící medvídky či automobilové navigační systémy... Tak jako v dětství, byl i v dospělosti velmi činorodý.
Nejvíce však uspěl s Atari a v letech 1977-1983 také s firmou Chuck E. Cheese's Pizza Time Theater - řetězcem 250 pizzerií pro rychlé občerstvení s videoautomaty (jak jinak než značky Atari), zaměřený hlavně na rodiny s dětmi. O Bushnellovo vyjednávacích schopnostech a zřejmé popularitě svědčí i to, že přes různé podnikatelské neúspěchy vždy dokázal sehnat další a další peníze na nové projekty...
Bushnell je držitelem mnoha U.S. patentů z oblasti videoher a je také vynálezce nebo co-invertor četných celosvětových patentů v různých oborech. Za léta svého života dosáhl četných cen a uznání své záslužné a průkopnické práce, je členem prestižní Academy of Distinguished Entrepreneurs (Akademie význačných podnikatelů) při Babson College of Wellesley. V roce 1980 byl v Clara County Business Magazine uveden jako nejlepší podnikatel roku. Jeho jméno je uvedeno ve "Video Game Hall of Fame" Tech Museum of Innovation v San Jose a v "Hall of Fame" Consumer Electronics Association. Dále poskytoval poradenské činnosti - např. i takovým společnostem jako: IBM, Commodore International, Cisco Systems nebo US Digital Communications.
Bushnell byl vždy přesvědčený, že videohry, a vůbec počítačové hry, jsou vynikající způsob, jak se starat o kreativitu v společenském kontextu. Jinými slovy, Bushnell je vždy viděl nejen jako prostředky zábavy, ale také jako prostředky ke vzdělání. Jeho videoautomaty, počínaje slavným Pongem, vydláždily cestu pro následující generace lidí, kteří si díky hrám osvojili počítačové technologie.
Pan Nolan Bushnell v současné době (59 let, v roce 2002) žije s rodinou v jižním San Franciscu, v Kalifornii, přednáší, podniká prostřednictvím Internetu. Mimo jiné je předsedou (CEO) společnosti uWink Inc. z Los Angeles, zabývající se vývojem a prodejem různých platforem zábavných herních systémů. Se svojí druhou ženou Nancy podporuje množství kulturních, zdravotních a charitativních společností a organizací (včetně Amnesty International). Má celkem osm dětí.